Wat is SEO?

30 november 2022

Je hebt wellicht wel eens van de term SEO gehoord. Maar wat betekent dat eigenlijk?

SEO staat voor 'search engine optimization’ en betekent in het Nederlands zoekmachineoptimalisatie.

In het kort kun je stellen dat alle werkzaamheden die je verricht om een website hoger in de zoekmachines te laten komen hieronder vallen. Maar daar komt een hoop bij kijken. In dit artikel leggen we je uit wat SEO precies inhoudt en waarom het belangrijk is hier aandacht aan te besteden. Tenminste: als je van “gratis” bezoekers op je website houdt ;)

We gaan dieper in op:

  • Wat betekent SEO?
  • Hoe gaat SEO in zijn werk?
  • Welke elementen zijn van belang bij SEO?
  • Waarom is SEO belangrijk voor organisaties?
  • Samenvatting: SEO in het kort


Wat betekent SEO?

De betekenis van SEO is ‘search engine optimization’, zoekmachineoptimalisatie in het Nederlands dus. In de praktijk houdt dit in dat je ervoor probeert te zorgen dat je met jouw website hoger komt in de organische zoekresultaten van zoekmachines. Je hebt 2 soorten zoekresultaten: betaalde zoekresultaten en organische zoekresultaten. Die laatste zijn de niet-betaalde zoekresultaten (gratis dus). Als je via Google een zoekopdracht invoert, dan verschijnen er vele zoekresultaten. Bovenaan staan vaak betaalde resultaten, te herkennen doordat het woord Advertentie er dikgedrukt naast staat. Die bedrijven betalen dus geld om daar te staan. De organische zoekresultaten zijn de zoekresultaten die niet betalen, deze plekken worden eigenlijk verdiend. Er zit een complex algoritme achter om te bepalen welke resultaten als eerste worden weergegeven, maar de strekking is dat Google vindt dat die zoekresultaten het meest relevant zijn voor de bezoeker voor die betreffende zoekterm. Als je hoog staat in de organische zoekresultaten kun je eigenlijk gratis bezoekers aantrekken. Want hoe hoger een website in Google staat, hoe groter de kans is dat een bezoeker daarop zal klikken.


Hoe gaat SEO in zijn werk?

Er komt veel kijken bij het optimaliseren van websites om hoog in de zoekresultaten van zoekmachines te komen. Op sommige zaken heb je zelf invloed, op andere weer niet. Zoals gezegd werkt Google met een algoritme dat bepaalt in welke volgorde verschillende websites in de zoekresultaten worden weergegeven. Wanneer je met SEO aan de slag gaat probeer je in te spelen op de elementen van het algoritme, zodat je hoger in de zoekresultaten verschijnt.


Jouw website moet gevonden worden door Google

Allereerst moet je gevonden kunnen worden met je website, je moet geïndexeerd zijn en gecrawld kunnen worden. Dat betekent dat je website zo ingericht is, dat Google deze kan “lezen”. Google moet weten dat je website bestaat. Dit gebeurt vanzelf, maar je kunt je website ook aanmelden via Google Search Console om dit proces te versnellen. Als Google je heeft geïndexeerd, kun je starten met optimaliseren.


Zoekwoorden onderzoek is de basis van je strategie

Je wilt uiteraard gevonden worden op relevante zoekwoorden. Dit kunnen zoekwoorden zijn waarvan je zelf verwacht dat jouw ideale doelgroep hier naar zoekt, maar dit weet je niet helemaal zeker. Daarom is het aan te raden een zoekwoorden onderzoek te verrichten. Zo kom je erachter welke zoektermen gebruikers invoeren om te zoeken naar jouw product of dienst.


Welke elementen zijn van belang bij SEO?

Hoe het algoritme van Google en andere zoekmachines precies werkt is bijzonder complex. Wel weten we welke factoren belangrijk worden gevonden bij ranken van zoekresultaten.

Deze factoren spelen een belangrijke rol:

  • Techniek (technische SEO)
  • Content
  • Autoriteit (linkbuilding)

Het aller-aller-allerbelangrijkste is: je website en content moet relevant en waardevol zijn voor de gebruikers. 


Techniek (technische SEO)

Onder technische SEO valt alles dat je binnen de techniek (achter de schermen) van je website kunt aanpassen. Denk aan: websitestructuur, laadsnelheid, gebruiksvriendelijke navigatie en url’s en weinig zware codering. Als je dit goed inricht, is de website goed te begrijpen door bezoekers en door Google. Helaas weet niet iedere webdesigner en -developer dat het belangrijk is hier rekening mee te houden om goed gevonden te worden in de zoekmachines.


Content

Alle informatie op je website is content. Dus tekst, afbeeldingen en video’s vallen hier allemaal onder. Denk niet alleen aan de tekst op je blogs en andere pagina’s, maar ook aan de tekst in je buttons en je meta title en meta description (dit zijn de stukjes tekst die in de zoekmachines worden getoond bij jouw website). Alle vormen van content kunnen worden geoptimaliseerd en zijn belangrijk voor SEO-doeleinden.


Autoriteit (linkbuilding)

Aan de hand van autoriteit kunnen zoekmachines zien hoe betrouwbaar websites zijn. Er wordt gekeken naar hoe lang een website bestaat en hoe bekend een website is. Dit gebeurt voornamelijk door linkbuilding. Hierbij wordt gekeken naar hoeveel andere websites met een link verwijzen naar jouw website. Die verwijzingen heten backlinks. Hoe waardevoller de verwijzing is, hoe hoger de kwaliteit van de backlink is.


On-page en off-page SEO

Naast de 3 factoren die van belang zijn bij SEO, wordt er onderscheid gemaakt tussen on-page en off-page SEO. Bij on-page SEO hebben we het over aanpassingen die jij zelf kunt verrichten aan je website en bij off-page SEO gaat het om verrichtingen waar jij niet zelf invloed op hebt. Het plaatsen en optimaliseren van content is bijvoorbeeld on-page SEO, terwijl het verkrijgen van een backlink of review onder off-page SEO valt.


Waarom is SEO belangrijk voor organisaties?

Per dag verwerkt Google meer dan 5 miljard zoekopdrachten. Dit zijn zoekopdrachten waarbij mensen op zoek zijn producten, diensten en informatie en die kun jij bereiken als je hoog in Google staat op relevante zoekwoorden voor jouw doelgroep. Je staat niet morgen bovenaan op die zoekwoorden, maar als je een goede content- en SEO-strategie uitrolt ga je vanzelf hoger ranken in de zoekmachines. Op lange termijn is SEO ontzettend waardevol voor je website en organisatie. Je kunt jarenlang de vruchten plukken van SEO door met relevante content gratis bezoekers naar jouw website te trekken.


Samenvatting: SEO in het kort

  • SEO betekent search engine optimization en betekent in het Nederlands zoekmachineoptimalisatie.
  • Alle werkzaamheden die je verricht om hoger te komen in de organische (niet-betaalde) zoekresultaten van zoekmachines vallen onder SEO.
  • Een goed zoekwoorden onderzoek vertelt je naar welke zoekwoorden jouw ideale doelgroep zoekt.
  • Zoekmachines kijken naar techniek, content en autoriteit om te bepalen in welke volgorde websites in de zoekresultaten worden weergegeven.
  • Investeren in zoekmachineoptimalisatie is investeren in jouw langetermijnstrategie en een duurzame manier om jarenlang “gratis bezoekers” naar jouw website te krijgen.
Reactie plaatsen